Vissa människor.........

Ja, dessa jä*la människor och deras jä*la funderingar!
 
Det tycks hit och tycks dit, yttrar sig där och syns här, framhäver sig själv och visar för alla hur korkade de är - undrar om de ens förstår innebörden i uttrycket "Tala är silver och tiga är guld." (?!) bespar mig era värdelösa, irriterande värderingar!
 
Jag vill ha det till, jag som förälder, att det finns vissa osagda regler (normer) som ingår i föräldraskapet, dessa är likt alla andra normer i det svenska samhället; övergripande och självklara! Och jag vill verkligen tro att mänskligheten innerst inne är god, believe it or not, men jag vill då f*n inte tro att alla har en välfungerande hjärna!
 
Om man ska ge någon titeln som Årets-Mamma, vad är motiveringen då?
För jag läste precis den mest otroligt korkade och nedvärderande motiveringen;
 
(Jag listar punkterna då jag slipper citera en person som inte vet vad ordet meningsuppbyggnad innebär)
 
- Ej röka under graviditeten
- Ej knarka (både under graviditeten och efter antar jag?)
- Ej lämna bort sina barn för att "supa skallen i bitar"
- Ej ha flera barn med olika pappor
- Ej handla sprit, cigg eller tattoos till sig själv om barnet behöver något
- Ej låta barnen vara på dagis när de inte vill

*trallar på hiphopens tio budord*
"..du skall icke dräpa din nästa"
 
Jag vet inte om det är jag som är helt iq-befriad men hur fan gör de där patetiska ståndpunkterna en människa till en bra mamma? Om någon hade velat förklara varför de tycker jag är en bra mamma och framställt mig med den radängan, ja jag ansvarar inte för de konsekvenserna, jag hade nog frågat om personen i fråga var självmordsbenägen? Jag bedömde punkt ett, två, tre och fem som självklara - de andra två punkterna har inget med någon bra föräldraroll att göra!
 
Om man har barn med flera olika betyder väl inte att man är en dålig förälder (?!) eller att man inte kan ta hand om sitt barn (?!) - kan ekvationen vara så simpel att plus minus noll dividerat med tio likamed att kvinnan ifråga, som denne härmed dömer, gått ifrån något som inte fungerar och försöker skapa något som gör det? Ingen är väl född med facit i hand, ska man bli dömd som dålig förälder för att man har olika pappor till sina barn? Det hade kanske varit en ännu värre situation om det varit samma pappa till barnen?
 
Och det där med rökning och graviditet, jag slutade själv att röka under min graviditet och det var inget jag basunerade ut, det var mitt beslut och något min kropp mådde bättre av. Faktum är att enligt statistiken röker 15% av de svenska kvinnorna i åldrarna 16-64 år, kan någon räkna ut lite snabbt hur stor andel som INTE röker..? Som automatiskt ska hamna på ToppMum-list här ovanför för att de fortsätter med ett beteende de alltid haft - sitt nonsmokingbeteende. Visst, det är en bedrift och en "god" gärning när man som kvinna slutar röka för att man är gravid, men det gör inte dig till en bättre mamma för det!

Änsålänge har jag inte sett att det står "Rökning gör dig till en dålig förälder" på cigarettpaketen, - undrar om den hade fungerat bättre än "Rökare dör i förtid!" (?)
 
Att man inte ska knarka och supa skallen i bitar som förälder är väl ganska självklart vaa? Och om ditt barn behöver mat, välling, kläder, blöjor eller något annat var kommer ens tanken in att man inte ska handla sprit, cigaretter och tattoos före det? Ett sådant uttalande kan göra mig förgrymmad, vad är det för jämförelse? "Ahh, nu behövde han nya skitbyxor igen - vi skiter i det och drar på bolaget istället!" Seriöst, behöver man ens använda det som en motivering och ett argument för att man är en bra mamma?
 
Samt det där med att hålla barn/en hemma ifrån dagis när man känner att de är i behov för det - då handlar det inte om att de är sjuka på något vis utan när de bara behöver vara hemma en dag eller två. Jag, och många andra med mig, arbetar, arbetet innebär en inkomst, inkomst innebär kläder, blöjor mm till barnet/n - var någonstans gör jag mitt barn en tjänst genom att gå hemma och riskera att förlora min inkomst + att jag inte har någon inkomst den dagen då barnets frånvaro är ogiltigt enligt min arbetsgivare? Och hur bra låter det som att barnet mår om det är i behov att vara hemma utan att den har någon fysisk eller psykisk nedsättning..? Hur ska det gå i skolan då? Den dagen kommer och problemet är att även om miljön blir annorlunda så har barnet/n kvar sitt beteende.

Och så la grand finale, slutklämmen på poängen denna varelse försökte få fram;
"Hur många andra här kan säga desamma?"
 
*TOTALT HJÄRNSLÄPP*

Den stora frågan är - HUR MÅNGA AV ER KAN INTE SÄGA ATT DE GÖR DETSAMMA?!!!
I sådana här lägen önskar jag att det fanns körkort för att skaffa barn, vad finns det för idioter?!

Jag vet inte vad ni anser är en mamma men jag anser att en mamma är en person som barnet kan känna sig trygg hos, som värnar för sitt barn och dennes framtid. En person som är engagerad i sitt barns utveckling och stöttar upp där behovet finns, som hjälper sitt barn att bli en självständig individ som känner sig trygg i sig själv och inte någon klätterapa som sitter fast längs smalbenet på en. En mamma ger sitt barn den uppmärksamhet och uppskattning som barnen så väl behöver, en mamma dömer inte sina barn efter deras handlingar och älskar dom för vad de är och inte dess handlingar. Kärleken för sitt barn ska omhulla dom hela livet och ge dom mod att bemöta världen och alla dess förväntningar med en rak rygg och en stark blick, nyfikenhet och entusiasm.
 
Det handlar inte om hur mycket man köper eller håller barnen hemma från dagis, det är vad man gör för att gynna deras utveckling och se till att de har all "packning" med sig när det en dag är deras tur att stå på egna ben! Inte fan ser du väl en fågel som står och tjafsar om hur många maskar den ena ungen ätit eller hur jobbig den andra var som skrek hela dagarna?

Ska det vara så svårt att förstå att våra barn inte har bett oss att komma till dom, det är vi som har bett dom komma till oss. Det heter inte att vi föräldrar avstår saker för våra barns skull, det är vi som tar vårt ansvar - och sålänge de är här och behöver oss, så fucking länge finns vi där, punkt slut!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0