Tillåt mig att skratta,

- HÖÖGT!
 
Ni har kanske hört talas om bluffmailen som skickas ut till privatpersoner som handlar om att banken har upptäckt en felaktig ip-adress som gjort ogiltiga inloggningsförsök på kundens konto - vilket faktiskt är en jättebra säkerhetskontroll, tyvärr är detta inte kundens bank utan bedragare som sänder ut detta "varningsmail".
 
Vidare i texten informeras kunden om att dennes konto lagts som vilande och om kunden bara fyller i sin kontoinformation igen kommer allting att fungera som vanligt igen, attached i mailet finns en fin liten länk som de kallar "verifiera ditt konto".
 
Och det är när man väl går in på den länken för att verifiera sitt konto som man egentligen handräcker bedragarna all information de behöver för att länsa just detta kontot. Många har tyvärr råkat ut för denna fällan och blivit bestulna på sina tillgångar. Jag har läst om "fenomenet" i tidningen och tycker att det är helt sanslöst, ska man inte ens kunna lita på ett mail från sin bank längre!?
 
För som ni hör i min beskrivning här låter detta som ett seriöst mail där kunden inte har en chans att ens misstänka att något inte står rätt till. Det var iallafall vad jag uppfattade det som, åtminstonne fram tills ikväll när denna låg i min inkorg;
 
Subject; Problem på din sista faktura

Fel nr1 - Min bank har inte min mailadress.
Fel nr2 - Den arabiska texten över swedbankloggan
Fel nr3 - Swedbankloggan, de har "dragit" i bilden och gjort den sned.
Fel nr4 - Hallå, (?!) min bank använder bättre hälsningsfraser
Fel nr5 - Överskriften handlade om ett fakturaproblem, texten handlar om ett möjligt försök till intrång i min internetbank.
Fel nr6 - IP-adressen jag loggar in från är inte den avgörande faktorn i inloggningen, det är min bankdosa som står för den biten.
Fel nr7 - Det kommer inte fram vad de tillfälligt gjort med mitt konto?
Fel nr8 - Är den otroligt dåliga svensk-grammatiken, jag kan nästan höra hur människans dialekt lyder, inte speciellt likt en bank att bryta på svenska va?
Fel nr9 - Är hela denna patetiska texten! Gå och kamma er j*kla lowlifes! Eller åtminstonne ta en svenskkurs innan du ska försöka komma åt mina riksdaler som jag sliter för dagligen!
Fel nr10 - Att jag fick detta mailet, jag ska f*n gå in på Swedbank imorgon och säga "HALLÅ! Ni hade mailat mig va?" - detta är bara så grymt dåligt...
 
Ursäkta min dåliga franska men vem faan i hela helvetes norden går på detta urbota korkade ihopsatta skitmeddelande?! Anyone? Really, I would like to talk to you and teach you some signs. Kom igeen Sverige, nog för att vi är blonda och blåögda men måste vi bete oss som korkade idioter för det!? Just an honest question, from me to you!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0