Dubbelmoral (?)

Att det förekommer dubbelmoral i barnuppfostran är väl ingen nyhet?

Vi lär våra barn att det inte är tillåtet att svära trots att vi själva gör det, ofta mitt framför barnen också. Vi talar om för barnen att man inte får skada någon annan för att det är fel, sedan får de ett leksaks-set med pistoler och knivar i födelsedagspresent.

Det är bara två exempel utav alla de tusen olika dubbelmoraler vi föräldrar kör med.

Theo gav uppvisning på en sådan precis;

Han satt och åt sin smörgås i lugn och ro, jag stod en bit därifrån och plötsligt hörde jag "Mamma! Titta flygplanet!" "Brrrum" lät det från den lilla munnen. Skulle precis gå ut och säga till honom att "Man leker faktiskt inte med maten!" - en typisk förälder-kommentar?

Men efter tre sekunder ändrade jag mig, jag kände igen det där brummandet han höll på med. Även rörelserna med mackan var bekant .. Det är precis så som vi - jag och M - håller på med honom när han inte vill äta.

"Titta Theo! Har du sett flygplanet? Nu kommer det och äter upp dig brrrum!"
- ibland tror jag att vi föräldrar försöker så mycket att vi helt enkelt motarbetar oss själva.

Nej, man ska inte leka med maten men det är inte lätt för en 23-månaders kille att förstå när faktiskt mamma och pappa leker med maten (?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0