Skånetrafiken prishöjer - IGEN!

Jag tänkte ägna en liten stund till detta ämnet, mest på grund av att Skånetrafiken lagt manken till och gett ut en broschyr om varför priserna ska höjas återigen.

Innan den förra prishöjningen kostade min enkelresa till jobbet 39 kr, denna summa steg till 42 kr - fine, vem bråkar för 3 kronor? Då trodde jag att prishöjningen berodde på finanskrisen och de höjda bensinpriserna men så var tydligen inte fallet.

I sin lilla broschyr skriver Skånetrafiken:
"Mellan 2007 och 2008 ökade antalet kollektivresor i Skåne med 7,5%" "Fler resenärer innebär att det behövs fler tåg och bussar"

Kostnaden på dessa nytillägg har de uppgett ska uppgå till 250 miljoner kronor om året.

"Som en naturlig följd av det ökande resandet ökar också behovet av underhåll av fordonen."

De orden klingade i mitt huvud igår kan ni tro när jag satt på bussen, den skakade värre än ett massage-vibrationsbord när den stod i stillastående läge, det var tuggummin på sätena, smuts och skit överallt!

Satt där och stirrade på misären och funderade över deras söta lilla broschyr. Fick en hemsk eftermiddagssol rakt i ansiktet, vände mig om för att dra för gardinen i fönstret .. vilken gardin?

Hah, de kan inte ens hålla bussarna med gardiner, men prisökningar ska de genomföra?

"När vi den 11 januari höjer priserna blir den genomsnittliga ökningen 9%."

Vad får jag ut av att de höjer biljettpriserna med 9% ?

Här i Sjöbo får man aldrig se röken av någon ny buss eller av en buss som blivit underhållen nyligen, varför ska jag betala för att andra ska sitta i nya bussar och tåg?

Medan jag får sitta i de gamla slitna bussarna där sätena sitter löst och ryggstöden inte har något stopp så man får halvligga ner hela resan? Där bussarna är så fulla att man ibland får stå upp fram tills Veberöd för att Skånetrafiken inte kan sätta in en buss till så folket slipper trängas?

Eller på helgen när jag får sitta och vänta i 1,5 timme på bussen hem för att det råkar vara Söndag och Skånetrafiken är för snåla för att sätta in fler avgångar? Är det då jag ska känna mig generös och njuta, när min buss väl kommer, av tanken att någon annanstans i Skåne får någon annan det bättre för att jag betalar ett högre biljettpris.

Någon annanstans slipper människor sitta i timtal och vänta på att bussen hem ska komma, tack vare mig!

Ååh ja, ni kan tro att jag njuter, njuter av ilskan att jag är den som hamnar i kläm för Skånetrafikens såkallade utveckling!

Nej Skånetrafiken, er broschyr angående prishöjningen gjorde inte mig mer harmonisk till eran lilla plusikassan-komplott, tvärtom! Ni kanske skulle ta er en titt in i verkligheten innan ni skriver ihop en happy-pill-broschyr till folket som ni tror ska lura dom till att ta prishöjningen med ro!


Kommentarer
Postat av: Em, 15 år och gravid med tvillingar.

Okej. Men min familj har alltid tjänat egna pengar. Tragiskt att det finns folk som utnyttjar systemet. Även fast det finns folk som gör något så sjukt som att skaffar barn bara för att få en sketen lägenhet. Så betyder det inte att alla är så. Jag vill att folk ska förstå att alla inte är sådana. Just nu verkar ju alla tro det.



Och jag skriver utifrån mina tankar osv. Ingen fakta bok.

2009-05-22 @ 15:35:45
URL: http://ellamarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0