ginis tycker till om Ica Reklamen

And than it was my turn to have an opinion.

Jag pratar självklart om det senaste klippet i Ica´s populära reklamserie. Denna gången tror jag att de tagit sig vatten över huvudet, ansett att de hade bättre rykte än att någon skulle kunna tro något ont om dom.

Däremot tror jag öppenhjärtat att de inte menade något illa med denna reklamfilmen, tvärtom, de ville genom ironi få fram folkets skratt. Detta är absolut inte första gången de tar in en ny karaktär när alla skämten med de gamla karaktärerna har sinat, de behöver uppfräschning som alla andra!

Och vem kan klandra dom? Hur lätt är det med en matbutik och tre virrpannor att göra roliga scener år efter år? Hittills har deras stand-in figurer fungerat smärtfritt, de har haft både det ena puckot efter det andra inne i butiken och svenska folket har mest bara skrattat åt alla situationerna.

Men när de tar in en person med Downs Syndrom skrattar inte svenskarna längre.

Jag har själv träffat människor som har Downs Syndrom och de är några av de goaste som existerar! Att den här "Jerry" ens har ställt upp på detta, även om det är ett skämt, förstår jag inte (?!) Med tanke på att det faktiskt finns personer som behandlar förståndshandikappade människor på detta vis utanför reklamfilmen.

Det är kanske där det skär sig?

Man uppfostrar sina barn att inte se ner på människor bara för att de är annorlunda, att de inte får skratta åt dom eller skämta om dom. Att man ska behandla de med lika stor respekt som en "frisk" människa, för de är exakt lika mycket värda som alla andra.

Allt detta propagerande till höger och vänster bryts helt plötsligt mitt itu av en reklamfilm från Ica. Även om det är ironi så finns det människor därute som tar till sig av deras beteende mot "Jerry" för att sedan själva bete sig på det viset vid nästa möte av en människa med Downs Syndrom.

Tyvärr spelar teven en stor roll i vårt samhälle, speciellt för vår yngre befolkning här i landet. Därför anser jag att man måste tänka lite längre än näsan räcker när det kommer till information som når hela landet.

Finns flera olika "bevis" på detta, ett av dom skedde när jag var mindre. En flicka uppe i norrland blev ihjälsparkad av sina två killkompisar för att de hade sett på Darkwing Duck och trodde helt enkelt att livet fungerade som det gjorde för honom.

Ibland kan jag känna att folket har tappat respekten för televisionen. När jag var liten var att vara med i TV respekt, då var man en högt uppsatt person. Hur ser det ut idag? Vem som helst kan synas i teve idag, hur som helst och var som helst, respekten är lixom död.

Jag menar - om till och med Kissie kan vara med på TV då kan vem som helst vara det.

Aa, från Ica reklam och Downs Syndrom till Darkwing Duck och Kissie,
- think i lost the main theme somewhere?

Sammanfattning:

Ut med Ica reklamen, "Jerry" är söt, låt honom vara med i Köping istället!

Kommentarer
Postat av: Dannie

Hej, jag är syskon till en handikappad så jag förstår din ilska och jag blev sur vid första gången den kom ut men när man väl kollar på de flera gånger så ser man att de driver med folk fördommar. De anställda (alla utom Stig) tänker typ va fan detta kommer aldrig gå men det gör det som det oftast i världen gör bara alla är lika öppensinnade och fördomsfria som t ex Stig så jag tycker inte alls att det är en dålig reklam... tvärtom...



Precis som Joel serien som kom när vi var små. Där grund menningen är att man ska få mer förståelse. Skit bra serie.



Men jag fattar att folk kan tänka så... This is my opion. Bra blogg by the way

2009-10-22 @ 18:01:10
URL: http://danniedudd.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Köping har tillräckligt! Släng inte skit på dom! Och de är fan inge fel med att Köping är känt!

2009-10-22 @ 20:40:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0