Är fröken arg..?

Arg..? Jag? Nääh, inte det minsta, jag är totalt vansinnig (!!)

Kalla Fakta sände ikväll en granskning utav landets förskolors säkerhet, resultatet blev milt sagt; underkänt. Vi har säkerhet överallt, vart vi än går finns det någon form av säkerhetsnivå. På våra arbeten, i skolan, i våra bilar etc, men inte på dagis..?

Jag avskyr att jag är tvungen att förlita mig på en skock vuxna människor, som jag inte ens känner, ska ta hand om min son en hel dag! Jag våndas vid tanken på hur inkompetenta en del av dessa personer är, hur deras personkemi absolut inte överensstämmer med min.

Men visst, jag får juh lämna honom där, för jag måste arbeta och de är trots allt utbildade! Det är hemskt uppfriskande när man kommer till Förskolan och ska hämta sin, då, två-årige son och finner honom högst upp i en ribbstol ungefär två meter ovanför marken.

Tror ni att det fanns någon personal i rummet? Nääh, tror ni att någon ville ta på sig ansvaret? NEJ! "Vi hade faktiskt stängt den dörren!" - blev svaret. Då undrade jag hur stor erfarenhet de hade av barn för jag var mycket väl medveten om att jag var tvungen att L-Å-S-A vår ytterdörr hemma på grund av att Theo visste hur ett handtag fungerade.

Häromveckan när jag kom hem från kvällspasset möter jag Lilleman med ett rivmärke vid tinningen, "Vad har hänt där?" frågade jag. "Det var de andra barnen som lade madrasserna på mig och sedan hoppade de på mig!" svarade Theo.

Arg? Ursinnig? Totalt galen? Japp det blidde jag.

Dagen efter tog jag upp detta med dagispersonalen. Jag är ytterst tacksam för att min 3-åring är så vältalig som han är för han hade redan berättat vilka barn som var i rummet samt att där inte varit en fröken, hon hade däremot kommit in efter en stund och då inte sett Theo under madrasserna förrän han stuckit fram en arm.

Pedagogen slog ifrån sig det direkt, blev barsk i tonen och allmänt otrevlig. Jag fick klart för mig att hon och de inblandade barnen redan hade rett upp detta. Jo men varför informerades inte vi om incidenten? Samt att Theo förmodligen upplevde detta som mycket obehagligt med tanke på att han pratade väldigt mycket om det, han kanske behöver prata om det flera gånger..?

Nix, den "pedagogen" var inte "pedagogisk" någonstans!

Iallafall, nog om den förskolan, vidare mot Kalla Fakta och kvällens snackis, eller uppretare som jag skulle vilja benämna den! Det är en 3-årig pojke som lekt i ett träd på förskolans område, fröken har uppmuntrat lekandet och tyckte att pojken och den/dom han lekte med var modiga som vågade hoppa ner från trädets grenar.

I denna situation bestämmer pedagogen sig för att gå ut och hämta posten med två av barnen, tydligen var detta rutin. När hon kommer tillbaka hänger pojken i trädet, fast i sin hjälm, strypt. Pedagogen har lämnat övriga barn ensamma i uppskattningsvis fem minuter, lekandes i ett träd.

Kammaråklagare Micael Dahlberg valde att lägga ner fallet då det inte kommer leda någonstans iallafall. När Kalla Fakta påpekar faktumet att om pedagogen inte gått sin väg så hade 3-åringen fortfarande levt. Då tar åklagaren agerandet i försvar och menar att hon inte lämnade en märkbart farlig situation och att detta var helt oförutsett.

"Men Martins pappa lämnade aldrig honom ensam..?" fortsätter Kalla Fakta. Åklagarens fortsätter försvara situationen med att det var mycket fint av Martins pappa men att det tyvärr inte går till så i vanliga fall, att föräldrar har uppsikt över sina barn......

Explodera? JA! Denna människan måste vara besläktad med en amöba, vilken förälder skulle lämna sitt barn medvetet när de klättrar i ett träd, om de är 3 år?! Situationen var riskabel, utfallet blev katastrofalt. Martins pappa är den enda som mist något, pedagogen är kvar i tjänst, åtalet är nerlagt.

Det enda förskolan har skärpt är att de "inte går ut och hämtar posten" mer, WOW!

Är detta rättvist? Vi tvingas lämna våra barn till främlingar för att kunna överleva i det ekonomiska systemet som landet är byggt av och när dessa främlingar skadar barnen så är de beskyddade? Föräldrarna då? Barnen? Vi har ett regelsystem som säger att om man gör något fel ska man stå till svars för det, i detta fallet tycker jag att förskolans ledning ska stå till svars!

Upprättelse till Martin och hans pappa, detta är bara för hemskt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0