Idag är början på slutet,

- för alla våra små slantar.

Fr.o.m. idag går det inte att handla med kopparmyntet men jäkta inte för det! Fram tills mars 2011 kan man gå in på banken och växla in dom, sedan är det däremot slut. Så nu kan man stolt säga att man var med på den tiden då det fanns 50-öringar.

Jag minns även 10-öringarna från min barndom, men mest som leksaksmynt i en bamse-sparbössa. Vi har haft väldigt mycket mynt genom Sveriges historia, men mynten har alltid symboliserat ett litet värde så som 1-, 2- och 5-öringar.

Allt eftersom åren har gått har den svenska kronan försämrats mer och mer, idag är det inte ens värt att tala om svenska ören för det är samma sak som att prata om inget alls. Trist, but I guess that is what you call evolution!

Nu talar man om att man ska ta bort alla svenska mynt för att de är klumpiga, för att svenskar inte tycker om kontanter. Ska de då göra sedlar av alltihop? Då är det bara en tidsfråga innan 1-kronan försvinner liksom 50-öringen, för vem orkar ha en hög med papperslappar som är värda 1 krona styck..?

Neej hörrni, jag tror detta är början på slutet för alla våra mynt, jag tror dessutom att detta har något att göra med att Moderaterna vill införa euron i Sverige. Om det skulle bli så förlorar vi vår egen valuta och blir istället beroende av alla de andra länderna som har euro, hoppas att grekland inte har euro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0