DEN DÄR FÖRBASKADE MONARKIN!

Jag skulle kunna sitta i flera timmar och uttrycka mitt missnöje relaterat till Sveriges såkallade "statsskick". Konstitutionell monarki, även kallat, alltså den sorts monarki vars maktbefogenheter är reglerade i landets grundlag.

I vår grundlag har Kungen fråntagits all sin makt och sina rättigheter att uttala sig politiskt. Han används enbart som en person som ska "representera" Sverige genom att vinka och hälsa artigt vid olika statsbesök, öppna och närvara vid en del viktiga möten.

Även inom det militära är Kungen involverad, vad vitsen med det är vet jag inte med tanke på att vi är ett land under nedrustningsprocess, ett såkallat neutralt land som inte vill förknippas med krig och elände.

Det är vad jag vet att vår svenska Statschef sysselsätter sig med.

Jag känner inte riktigt att det är värt de cirkus fem miljoner han tjänar om året, men han är dock vår Kung och han har faktiskt lånat ut sitt huvud till både våra frimärken och mynt/sedlar - det blir som ett plåster på såren till honom!

Förr var jag överhuvudet taget inte insatt i det här med monarki och republik, sålänge landet fungerade så kunde det vara skitsamma! Det var faktiskt en utav mina tanter på äldreboendet som gav mig en insyn i hur det egentligen fungerar i Sverige.

Som de flesta andra äldre damer läser hon Svensk Damtidning/Kungligheternas skvallerblaska och i den stod det om en väska som Madeleine/Victoria hade köpt, för en hutlös summa pengar - många 0:or. För att citera henne;

"Hur har de mage att använda våra skattepengar på det viset? Förstår de inte vad de pengarna kunde ha gått till, hur mycket det kunnat ge till en behövande människa?"

Det blev mitt wakeup-call, deras inkomst kommer från oss, skattebetalare, som de gör vad de vill med. Vad får vi tillbaka..? Gör de något för oss som ingen annan människa kan göra?

Mitt svar blev nej.

De åker på olika FN-uppdrag, besöker människor i nöd och startar olika fonder och insamlingar för människor i nödställda situationer, vilket jag egentligen tycker är rena humbugen! Det finns "vanliga" människor som kallar sig volontärer, läkare utan gränser mfl som gör samma handlingar helt osjälviskt.

Kungafamiljen får flyga i privata jetplan, på skattebetalarnas bekostnad, ner till de drabbade områdena, när de är där nere får de lön för deras "arbete" - det är det enda jobbet de har och alltså det som de får lön för.

Frågan jag ställer mig är att om man tar ifrån dom deras titlar och alla bidrag, skulle de självmant tjäna ihop pengar genom ett vanligt arbete, köpa en biljett och flyga ner till de drabbade människorna och bo och leva tillsammans med dom? 

Ärligt, vad tror ni?

En sak som har triggat mitt missnöje till monarkin till denna grad är den stundande vigseln som sker på Lördag, Victoria ska gifta sig med sin Ockelbo-snubbe (...) Hysterin är total liksom slöseriet med våra skattepengar.

12-14 miljoner enbart för att kyrkan skulle passa de två omaka.

Idag sa de på nyheterna att renoveringen utav Haga-slott där de två omaka ska bo änsålänge har renoverats för 47,2 miljoner kronor och summan väntas stiga. Totalt säger nyheterna att skattebetalarnas kostnader för bröllopet (nu) är uppe i över 100 miljoner kronor.

Etthundramiljonerkronor, jag kommer aldrig i mitt liv att ens få se så mycket pengar! :|
0,1 miljard - för ett bröllop (?!) och kungen är sjysst och langar in med tio miljoner.

"Tack snälla Herr Kungen för att du ger tillbaka 10 miljoner kronor till skattebetalarna så vi kan lägga dom på din dotters bröllop, tack, du är givmild!" - den gubben är fan värre än Prins John i Robin Hood!

Jag hoppas verkligen att detta är slutet för monarkin i Sverige, vi har en statsminister i Sverige som vi betalar för att styra vårt land, representera oss utomland and so on, och han är bra mycket billigare i drift än den där kungen!

Tänk vad vi kunnat tjäna på att avskaffa monarkin, det är ofantligt många miljoner varje år.

Sänka skatterna, lägga mer pengar på vård/omsorg och skola.
Tänk Sverige, tänk! Vad är det vi betalar för egentligen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0