Historien om "Abbe"

Känner att jag måste skriva ut den smågulliga historien om en viss "Abbe"

Det började en dag, för ett halvår sedan, när jag hämtade Lilleman på dagis. Theo var väldigt exalterad när vi gick ut genom dagisets bakdörr för att hämta hans vagn.

"Abbe cyklar! Abbe cyklar!" ropade han högt och pekade på en utav trehjulingarna som stod där. "Jaså? Brukar du cykla med Abbe?" frågade jag min son. "Ja!" svarade Theo och log jättestort!

Varenda gång han pratade om denne "Abbe" såg han väldigt stolt ut på något konstigt vis, därför trodde jag att denna Abbe var ett av de större barnen iochmed att jag brukar se Theo med dom när de är ute och leker.

Theo fortsatte att berätta historier om "Abbe" när han kom hem från dagiset och jag började i min lilla hjärna bilda mig en bild om denna lilla Abbe. En mörkhårig kille med bruna, busiga ögon, gärna en mörkblå jacka med vita ränder och mörkblå mössa.

Aa, jag såg denna Abbe klart framför mig men jag såg honom aldrig på dagiset när jag hämtade Theo (?)

En dag för någon månad sedan var jag inne och lämnade Theo på dagiset, skulle precis hänga upp hans jacka på hans krok då Theo ivrigt skriker "Abbe! Abbe!" och pekar på ett fack som är två-tre fack ifrån Theos.

På Theos dagis har barnen små lådor/fack man kan öppna som hänger mitt på väggen, under dom kan man hänga deras jackor och ovanför är där ett hyllplan där man kan lägga extrakläder och dylikt. På varje fack sitter det ett foto.

"Yes!" tänkte jag, "Nu kan jag se hur Abbe ser ut!"

Gick fram till facket och fick mig en smärre chock, på bilden såg jag en blond, blåögd, översöt, liten FLICKA! På facket stod det även; "Ebba" - jag stod som ett litet frågetecken och insåg att Theo´s "Abbe" faktiskt var en "Ebba".

Och hela min bild på en tre-fyraårig pojke med mörkblå mössa byttes ut av en liten blond flicka som är lika gammal som Theo, Ebba fyller faktiskt 2 år imorgon! :)

Skrattade lite lätt och sa till Theo "Men hjärtat, hon heter juh Ebba!" "Ja!" svarade Theo som att det var det självklaraste i hela världen.

Och dom här två, Ebba och Theo är med varandra dagligen och leker.

Härom veckan fick Theo med sig någon annans snutte hem och när jag lämnade tillbaka den på dagiset skrattade personalen och sa "Men, det är juh Ebbas!" - tror min lilla man är smått förtjust i den lilla flickan :)

Träffade både Ebba och hennes pappa i fredags när vi skulle handla, han berättade då att det var en morgon som han hade lämnat Ebba och Theo och hon hade funnit varandra direkt som vanligt. Theo hade självklart sin Snutte, som är megastor, och Ebba hade råkat ställa sig på Snutte.

Medan Ebba stod på Snutte tänkte Theo gå åt ett annat håll och en intet ont anande Ebba gled med på Snutte och slog huvudet rakt i golvet! Ebba blev jätteledsen och Theo gick direkt fram till henne och klappade försiktigt på hennes lilla huvud för att trösta henne.

Theo & Snutte - får töserna på fall! ;D

Detta är då historien om den lilla pojken Abbe som blev en Ebba!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0