Idioter på kommunen,

Som sagt, kommunalarbetare, det finns vissa av dem som jag verkligen undrar om de fick jobbet via en lott-dragning eller helt enkelt var bäst-i-test på att vara idioter (?)

Sedan vi flyttade ifrån vårt lilla hus har jag ringt in den aktuella mätarställningen istället för att betala den uppskattade räkningen på 2500 kr som vi hade i elräkning när vi bodde där. Det har alltid gått alldeles utmärkt fram tills häromdagen ..

Jag såg på vår elräkning där kommunen beräknat att vi skulle gjort av med 911 kwh och sedan på den faktiska mätningen att det inte gått mer än 67 kwh denna månaden, tack solen! Dessutom hade vi, enligt deras beräkningar, gjort av med 20 kbm vatten FÖR MYCKET!

Räkningen låg på strax under 2000 kr och med tanke på att allt var räknat på tok för högt såg jag fram emot en 500-kronors räkning. Jo morsning, får prata med en liten näbbgädda, antagligen sommarpraktikant, som talar om för mig att jag inte kan ringa in mätarställningen längre för deras digitala avläsare har faktiskt börjat gälla nu.

"Men det bryr väl inte jag mig om? Jag tänker inte betala 2000 kr för 67 kwh, det förstår du väl?" sa jag frågande till henne.

"Neej, jag förstår vad du menar, men vi har redan skickat ut en ny elräkning till dig för juni månad där vi kommer korrigera detta." svarade Näbbgäddan.

"EH? Jag sa, jag tänker inte betala 2000 kr för 67 kwh, hörde du inte vad jag sa?" jag kände hur vreden började tränga sig igenom min strupe, jag avskyr att betala för saker jag inte använder!

"Jo, det är det jag säger, vi korrigerar det nästa månad, då har ni 500 kr till godo!"

Hm, efter 0,1 sekunds tankeverksamhet förstod jag att vår elräkning denna månaden måste ligga på 1500 kr ifall vi har 500 kr till godo nästa månad om vi betalar in 2000 kr denna.

"Jag tänker inte betala 1500 spänn för 67 kwh! Dessutom har ni räknat 20 kbm för mycket på vattnet så det kan ni också dra av?" Gav henne siffrorna från vattenmätaren.

"Men, detta är juh samma siffror som du ringde in till oss i februari!" sa Näbbgäddan dö-snorkigt som att jag ljög för henne.

"Jaa, du vet, vi bor juh inte där, minns du det?" med min hånigaste röst, nu började Näbbgäddan bli sur och jag var nästintill rosenrasande!

"Det med vattnet kan kvitta, för ni måste göra av med 60 kbm (5 kbm/mån) vatten om året, det är det lägsta vi tar betalt för!" sa Näbbgäddan.

"Amehh, herregud, betalar jag för vatten jag inte nyttjar också (?!)" där höll min hjärna på att få dåndimpen, ska jag behöva låta kranarna stå halvöppna dygnet runt för att jag ska få nyttja det jag betalar för?

Käbblet fortsatte en stund till tills Näbbgäddan blev riktigt psyk i huvudet.

"Vad är det du inte förstår?" började Näbbgäddan pipa gällt.

"Jag förstår inte varför jag inte bara kan ge dig min mätarställning och du skickar mig en ny faktura för denna månaden som jag har gjort de senaste 5 månaderna?!!!" det var som att prata med en vägg, en väldigt korkad vägg.

"Jag kan dra av de 500 kronorna ni har till godo nästa månad på denna månadens räkning om du vill?"

Där orkade inte jag mer, hade bråttom till Theos vaccination och 1000 andra saker som skulle fixas så jag sa till henne att det gick bra - samtidigt som min lilla hjärna tänkte "Vänta du bara, nu ska jag ringa M".

Sagt och gjort, Näbbgäddan blev dö-mallig för att hon "vann" konversationen och vi la på i frid och fröjd - trodde hon ja! Sedan fick hon det hett om öronen! :D Sa till M att hon hade höjt rösten och varit spydig mot mig och då fick hon sina fiskar varma! Rätt åt henne, oförskämda snorunge!

Iallafall, min poäng i allt detta var juh att elräkningen kom idag ..

På räkningen står det;
MAKULERAD

En bit ovanför på specifikationen står det;
Beloppet avräknas nästa faktura: -553 kr

Vi har betalt in så pass mycket för mycket innan att vi fick en elräkningsfri månad denna månaden PLUS att vi har 500 kr till godo nästa månad! Bättre än jag hade vågat hoppas på!

Frågan är bara: Varför bråkade näbbgäddan med mig? Jag hade juh rätt?
En ursäkt hade då inte suttit fel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0