JAG HATAR SKÅNINGAR!

ÅÅH, jag glömde skriva om mitt stör-moment igår/idag.

Bakgrund; Hela mitt liv i detta urusla landskap har inte skåningar kunnat höra när jag säger fyrtio eller sjuttio, säger jag fyrtio så tror de att jag sagt sjuttio och så vice versa, helt jävla otroligt! Skåningar måste vara de mest iq-befriade nollorna i detta landet, skänk fanskapet till Danmark!

Dom har antagligen för mycket gröt i öron-näs-hals-gångarna så de inte kan uppfatta skillnaden mellan att säger furtio och sjuttio.

Detta är ett ganska stort stör-moment när man jobbar i en kassa där man måste säga 45 väldigt ofta, och samma visa varje gång, jag fick till slut säga "FYRA-FEMMA" för att de tröga skåningarna mittemot skulle haja.

Så här kunde en dispyt se ut;

Jag; Där var dom, det blir 45 kr tack.
Skåningen; SJUTTIFEM SPÄNN FÖR DOM??
Jag; Nej jag sa furtifem...... (hinner inte ens prata klart)
Skåningen; VADÅ SJUTTIFEM ÄR DU INTE KLOK??
Jag; FURTIFEM SA JAG! FURTIFEM!
Skåningen; Asså jag ger inte sjuttifem spänn för dom där.
Jag; FYRA-FEMMA FURTIFEM!
Skåningen; Ja fÖrtifem det låter bättre.


Så tror skåningen på fullaste allvar att han/hon har prutat ner priset till det. De kunde till och med stå och läsa på skylten (inte ofta en skåning läser en skylt kan jag säga) och säga "Men de kostar bara 45 står det här" - "Det var det jag sa!!" Ååh, man kan bli galen för mindre.

Vissa var dom här typiska svenskarna, likt mig själv, som aldrig skulle säga ifrån om att det är för dyrt eller att man säger fel pris utan bara tackar och tar emot och betalar det folk säger, även om det är för mycket - det är fan pinsamt och stå och bråka om priser i en kassa. När de då fick sina 55 kr tillbaka så blev de jätteglada.

Där är bakgrunden till min historia.

Eftersom vi inte bor i huset samt att vi fick en saftig elräkning för januari, utan att ha bott där, pga att allt skulle korrigeras, så ringde jag in mätarställningen i mitten på denna månaden så vi skulle få en sänkt elräkning.

Jaja sa skåningen på kommunen, jag skickar ut en ny. När vi bodde i huset använde vi ca 1000 kwh timmar i månaden, nu när det står tomt borde det räcka med hälften och med all moms och energiskatt de lägger på räkningen borde den minska radikalt.

Igår kom den nya, den var TRE-DUBBEL! Den var på 3 gånger mer än vad vi brukar ha på, jag bara satt och gapade :O "Detta är inte sant, någon har använt el i vårt hus nu när vi inte bott där, pannan har spårat ur" - jaa ni anar inte alla tankar som gick i mitt huvud.

Ringde Sjöbo kommun, de hade redan stängt på den kundtjänsten och jag skulle återkomma idag. Gick och förbannade mig över hur fan allting kunde hända just nu, mitt i allt det kom M hem, visade räkningen för honom och han gick i taket, självfallet.

Han tog upp lappen där han skrivit ner mätarställningen, den mätarställningen som jag ringde in, sa att han skulle ner och jämföra de siffrorna med vad elmätaren står på idag eftersom kommunen måste ha läst av den helt fel (vi har en sån där ny sak som de kan läsa av nere på kommunen).

Då ser jag .. Jag trodde jag skulle börja asgarva, men jag kunde inte p.g.a. att jag var uppe i varv.

Skåningen hade skrivit att vi hade använt 3119 kwh mellan den 1/2 till den 11/2 - dagen jag ringde. På räkningen stod det 7799, på M´s lapp stod det 4799 .. Är ni med mig?

7799 - 4799



- ser ni skillnaden, för det går tydligen inte att höra den?

MÅSTE MAN SÄGA FÖÖÖRTISJU FÖR ATT VARELSERNA HÄR NERE SKA FATTA?

Att skåningen inte själv tyckte det var konstigt att vi förbrukat 3119 kwh på 10 dagar när vi brukar spendera 1000 kwh timmar i månaden ? Nej då, här i Skåne använder man inte de små grå, det kan börja lukta bränt.

Och så undrar folk varför man saknar Stockholm,
däruppe förstår dom iallafall vad jag säger!
Folk på kommunen alltså,
- up yours!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0